ОШ " ВЕЛИЗАР СТАНКОВИЋ КОРЧАГИН" - В. Шиљеговац
НИЈЕ ЗНАЊЕ ЗНАТИ, ВЕЋ ЈЕ ЗНАЊЕ ЗНАЊЕ ДРУГОМ ДАТИ

(2012 - 2013) 8-4, Нино Рота

-Врати се-

Život i rad Nina Rote


Biografija kompozitora:
Nino Rota (Milano, Italija, 3. decembra 1911. - Rim, Italija, 10. aprila 1979.) 
Italijanski kompozitor, punim imenom Giovanni Rota Rinaldi, rođen je u porodici muzičara. Već kao dete veoma je muzički talentovan. Oratorijum ’’L'infanzia di San Giovanni Battista’’ napisao je sa samo jedanaest godina, a delo je izvedeno u Milanu i Parizu 1923. godine. Lirsku komediju u tri čina Il Principe Porcaro napisao je u svojoj trinaestoj godini, a objavljena je 1926. Učio je od kompozitora Giacoma Oreficea u konzervatorijumu u Milanu, a potom od Ildebranda Pizzettija i Alfreda Caselle u konzervatorijumu Santa Cecilia u Rimu. Nakon diplome, 1930. odlazi u SAD gde ostaje dve godine. Tamo dobija školarinu Curtis instituta (Curtis Institute of Music) u Philadelphiji te uči dirigovanje od Fritza Reinera i komponovanje od Rosarija Scalere. Vrativši se u Italiju diplomirao je književnost u Milanu 1937. godine i iste godine počeo raditi kao učitelj, potom upravnik (1950. - 1979.) u muzičkom liceu(Liceo Musicale) u Bariju. Tokom svoje veoma bogate i produktivne karijere napisao je, pored brojnih ostalih muzičkih dela, deset opera: Ariodante (1938.-1941.),Torquemada (1943.), I due timidi (1950.), Il cappello di paglia di Firenze (1955.),Scuola di guida (1959.), La notte di un neurastenico (1959.), Lo scoiattolo in gamba(1959.), Aladino e la lampada magica (1963.-1965.), La visita meravigliosa(1965.-1969.), Napoli milionaria (1973.-1977.). Komponovao je i pet baleta: La rappresentazione di Adamo ed Eva (1957.), La Strada (1965.), Aci e Galatea(1971.), Le Molière imaginaire (1976.) te Amor di poeta (1978.) za koreografa Mauricea Béjarta. Ipak, ponajviše ostaje u sećanju po mnogobrojnim filmskim kompozicijama poput one za Kuma (The Godfather, 1972.) i Kuma II (The Godfather: Part II, 1974.) koja mu je donela i Oscara za najbolju originalnu muziku. Komponovanjem za film počeo se intenzivno baviti od 1942. godine. Tokom života napisao je kompozicije za preko sto pedeset filmova, sarađujući tako s brojnim rediteljima poput Renata Castellanija (Zazà, 1944.), Luchina Viscontija (Bijele noći / Le notti bianche, 1957.; Gepard / Il gattopardo, 1963.), Alberta Lattuade (Bez milosti / Senza pietà, 1948.), Franca Zeffirellija (Ukroćena goropadnica / The Taming of the Shrew, 1967.;Romeo i Julija, 1968.), Marija Monicellija (Proibito, 1954.; La grande guerra, 1959.), Francisa Forda Coppole (Kum i Kum II), Kinga Vidora (Rat i mir / War and Peace, 1956.), Renéa Clémenta (This Angry Age, 1958.; Plein soleil, 1960.), Edwarda Dmytryka (Obsession, 1949.) i Eduarda de Filippa (Milijunski Napulj / Napoli milionaria, 1950.). Najbliže je pak surađivao s Federicom Fellinijem, komponovavši u periodu od 1952. do 1978. godine muziku za sve njegove filmove. Saradnju su počeli na Bijelom šeiku (Lo sceicco bianco, 1952.) i nastavili na filmovima Dangube (I vitelloni, 1953.), Ulica (La strada, 1954.), Slatki život (La dolce vita, 1960.), (1963.), Rim (Roma, 1972.), Amarcord (1973.) te Proba orkestra (Prova d'orchestra, (1978.), njihovoj posljednjoj saradnji. S Luchinom Viscontijem, Francom Zefirellijem i Eduardom de Filippom, osim na filmu, sarađivao je i u pozorištu napisavši kompozicije za njihove pozorišne produkcije.


Link muzike:
The Godfather





Članovi grupe:Damjan Popović,Bojana Obradov i Sandra Milenković